home intro

“FIGHT CANCER COLLECTEERT GEEN GELD, MAAR BETROKKENHEID” “FIGHT CANCER COLLECTS ENGAGEMENT INSTEAD OF MONEY”

case:

Fight Cancer, 100.000 views collecte

Mission

Zorg dat de door Fight Cancer gemaakte 1-minuut durende commercial door zoveel mogelijk mensen gezien wordt - zonder enig mediabudget.

Collect as many views as possible for the one-minute Fight Cancer commercial – without any media budget.

The idea

We maakten van het project een weddenschap en sloten een deal met SBS6. Als het ons zou lukken om binnen 5 dagen 100.000 views op YouTube te generen, dan zou SBS de commercial gratis uitzenden op Wereld Kanker Dag.

Op deze manier kon de doelgroep heel makkelijk doneren, namelijk met een view op YouTube. Ze doneerden hiermee betrokkenheid in plaats van geld: de 100.000 views collecte was geboren.

We turned this project into a bet and negotiated a deal with Dutch TV channel SBS6. If we could achieve 100,000 views for the commercial on YouTube within five days, SBS6 would air the commercial for free on World Cancer Day.

This made it very easy for our target group to donate. All they had to do was watch the commercial on YouTube. In doing so, they donated engagement instead of money – the 100,000 views fundraiser event was born.

Execution

Om Nederland op te roepen te doneren, benaderden we de grotere nieuwsmedia, blogs, influencers en bekende Nederlanders om mee te doen met deze actie. Hierdoor werd een vliegwiel gecreëerd waarbij het aantal views in een sneltreinvaart opliep. Binnen de kortste keren werd de activatie trending topic op Twitter.

To call on the Dutch to donate, we approached major news media, blogs, influencers and Dutch celebrities to help us reach our goal. This boosted our campaign and the number of views increased rapidly. Soon, our YouTube commercial became a trending topic on Twitter.

Impact

De oproep werd massaal gedeeld. Naast Twitter was de commercial ook op Facebook en (destijds ook) Hyves onderwerp van gesprek. De 100.000 views werden op een tiental views na net niet gehaald. Toch besloot SBS de commercial uit te zenden op Wereld Kanker Dag.

Our commercial was shared massively. Besides Twitter, it was also trending topic on Facebook and (at the time) Hyves. Although we were just a few dozen views short of 100,000, SBS still decided to air the commercial on World Cancer Day.