intro

DOING IS OUR WAY OF THINKING

case:

Marktplaats, Goudmijn collectie goldmine collection

Mission

Creëer awareness bij vrouwen in Nederland om hun (on)gedragen kleding op Marktplaats te verkopen en zo duurzaamheid in fashion te stimuleren.

To create awareness among women in the Netherlands regarding the possibility of selling their used (or unused) clothes on Marktplaats (the Dutch eBay) and to promote sustainability in the field of fashion.

The idea

We werkten vanuit het inzicht dat veel vrouwen wat betreft kleding twee problemen hebben. Eén: ze hebben een kast vol kleren. En twee: ze hebben niets om aan te trekken. Gelukkig zijn al die (on)gedragen kleren goudgeld waard op Marktplaats. Om dit bij die vrouwen tussen de oren te krijgen, bedachten we het thema ‘Je garderobe is een goudmijn’ en speelden we in op een droom van veel influencers: het creëren van een eigen kledinglijn.  

We worked on the basis of the insight that, when it comes to clothes, many women have two problems: (1) they have a wardrobe full of clothes, and (2) they have ‘nothing to wear’. Fortunately, all these clothes are worth their weight in gold on Marktplaats. To make women aware of this, we created the theme ‘Your wardrobe is a goldmine’, capitalising on something many influencers dream of – to have their own clothing line.

Execution

We maakten 51 invloedrijke fashion- en lifestyle-bloggers – die stuk voor stuk, kasten vol kleren hebben - niet alleen de zender, maar juist ook het onderwerp van de campagne door ze zelf de Markplaats Goudmijn Collectie te laten ontwikkelen. Een collectie van niet of nauwelijks gedragen schatten uit hun eigen garderobe. Doordat ze actief bij de creatie van de collectie betrokken werden én ook nog eens kans maakten op bannercampagnes op Marktplaats, postten, Instagramden en vlogden ze er flink op los over ‘hun eigen’ collectie. De influencers showden ieder hun eigen outfit op de gouden catwalk aan de aanwezige pers tijdens een spectaculaire fashionshow. Al deze unieke content gaf de Marktplaats Goudmijn Collectie vooraf, tijdens en na de fashionshow enorm veel media-aandacht recht in het hart van de doelgroep. Zo stimuleerden we duurzaamheid in fashion en lieten we alle vrouwen in Nederland zien dat hun garderobe op Marktplaats een goudmijn is.

We asked 51 influential fashion and lifestyle bloggers to create the Marktplaats Goldmine Collection by contributing some of their own hardly worn treasures. In this way, they were not only the senders of the campaign’s message, but also its focus.

Because the influencers were actively involved in creating the collection, plus the fact that they could win banner campaigns on Marktplaats, they enthusiastically posted, Instagrammed and vlogged about ‘their’ collection. At a fashion show, the influencers showed members of the press their outfits on a golden catwalk. Before, during and after the show, this unique content generated huge media attention, straight into the heart of the audience.

Through this campaign, we promoted sustainability in fashion and showed all Dutch women that their wardrobe is a goldmine on Marktplaats.

Impact

We kregen 51 invloedrijke fashion-en lifestyle bloggers enthousiast om mee te doen aan de campagne. Doordat we deze influencers op een unieke manier hebben ingezet, konden we het volgende realiseren:

  •  4,1 miljoen bereik aan publicaties (unieke en relevante content voor de doelgroep, door slim gebruik van voor hen interessante influencers).
  • Meer dan 150 online posts.
  • € 460.878 aan mediawaarde.
  • € 1.326.388 aan free publicity/PR value.

We managed to spark the enthusiasm of 51 influential fashion and lifestyle bloggers to participate in the campaign. By involving these influencers in this unique way, we achieved the following results:

  • A 4.1 million reach in publications (unique and relevant content for the target group by making smart use of influencers who appeal to them)
  • More than 150 online posts
  • € 460,878 in media value
  • € 1,326,388 in free publicity/PR value